Вучэбна-метадычны аддзел з'яўляецца функцыянальным структурным падраздзяленнем універсітэта, якое ажыццяўляе планаванне, арганізацыю, каардынацыю, улік і кантроль дзейнасці кафедраў згодна з патрабаваннямі вышэйшай школы. Вучэбна-метадычны аддзел падпарадкоўваецца першаму прарэктару, прарэктару па вучэбнай рабоце. У сваёй дзейнасцi вучэбна-метадычны аддзел кіруецца нарматыўнымі і метадычнымі дакументамі Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь, Міністэрства абароны Рэспублікі Беларусь і Міністэрства транспарту і камунікацый Рэспублікі Беларусь, Статутам універсітэта, загадамі і распараджэннямі рэктара.

Асноўныя задачы вучэбна-метадычнага аддзела

  1. Арганізацыя, планаванне, аператыўнае кіраванне і ўдасканаленне вучэбнай і метадычнай работы ва ўніверсітэце.
  2. Распрацоўка і няспынная актуалізацыя нарматыўных дакументаў, накіраваных на рэалізацыю адзінай адукацыйнай палітыкі пры падрыхтоўцы інжынерных і эканамічных кадраў па спецыяльнасцях універсітэта.
  3. Комплексная ацэнка забяспечанасці вучэбнага працэсу метадычнымі распрацоўкамі.
  4. Каардынацыя дзейнасці факультэтаў, кафедраў і структурных падраздзяленняў па вучэбна-метадычнай рабоце і па ўкараненні новага зместу адукацыйных праграм.
  5. Аналіз зместу навучальнага працэсу, кантроль укаранення прагрэсіўных тэхналогій на кафедрах.
  6. Удасканаленне вучэбных планаў, выпрацоўка рэкамендацый па рацыянальнаму выкарыстанню аўдыторнага фонду і навучальнага бюджэту часу.
  7. Перспектыўнае планаванне і каардынацыя бягучай вучэбна-метадычнай работы падраздзяленняў.
  8. Павышэнне эфектыўнасці навучальнага працэсу і якасці навучання.
  9. Удзел у правядзенні работ па стандартызацыі ўніверсітэта, кантроль іх выканання. Арганізацыя распрацоўкі нарматыўных дакументаў, іх нармакантроль.

Праца вучэбна-метадычнага аддзела БелДУТа неаддзельная ад дзейнасці ВНУ ў дасягненні асноўнай мэты – выканання дзяржаўнага заказу на падрыхтоўку спецыялістаў у адпаведнасці з кваліфікацыйнымі патрабаваннямі галін ведаў, маральнымі прынцыпамі. Пад кіраўніцтвам першага прарэктара намаганні вучэбна-метадычнага аддзела накіраваны на аптымізацыю і выніковасць навучальных планаў і праграм, забеспячэнне ўмоваў навучання, развіццё творчай асобы студэнтаў, стымуляванне ў моладзі індывідуальных здольнасцяў ва ўсіх відах вучэбна-навукова-вытворчай дзейнасці.

Вучэбна-метадычным аддзелам сумесна з метадычнымі камісіямі факультэтаў вядзецца мэтанакіраваная работа па рацыянальным выкарыстанні бюджэту навучальнага часу, скарачэнні загрузкі студэнтаў, уводзяцца дысцыпліны Савета ВНУ і па выбары студэнтаў. Для забеспячэння рытмічнасці ў вучобе графік вучэбна-вытворчага працэсу прадугледжвае лекцыйны і заліковы тыдні. Навучальныя расклады лекцыйных тыдняў, семестраў, заліковых тыдняў, экзаменацыйных сесій, дзяржаўных экзаменаў, вытворчых практык, абароны дыпломных праектаў і іншага складаюцца з улікам патрабаванняў сучаснай псіхалогіі і педагогікі, а таксама медыцынскіх паказанняў.

Адбываецца далейшая інтэграцыя навучальнага працэсу з вытворчасцю. Адукацыйныя стандарты і навучальныя планы праходзяць узгадненне з Беларускай чыгункай і іншымі ведамствамі, расце колькасць вытворцаў у складах дзяржаўных экзаменацыйных камісій, адкрываюцца філіялы кафедраў на прадпрыемствах. Прыкметная тэндэнцыя –  прыцягненне да навучальнага працэсу вядучых спецыялістаў транспарту і будаўніцтва, эканамістаў і інш.

Укараненне стандартаў новага пакалення ў кампетэнтнасным фармаце прадугледжвае інавацыйныя формы арганізацыі навучальнага працэсу. Ва ўніверсітэце вядуцца працы па стварэнні комплекснай мадэлі планавання навучальнага працэсу. Сістэмная рэалізацыя такога праекта прадугледжвае аб'яднаць у Лакальна-вылічальную сетку ўзаемазвязаныя і ўзаемадапаўняльныя базы дадзеных «Навучальныя планы», «Навучальныя праграмы дысцыплін» , «Вучэбная нагрузка», «Кантынгент студэнтаў», «Кадры. Прафесарска-выкладчыцкі склад», «Аўдыторны фонд», «Навучальныя расклады» і «Кнігазабяспечанасць», якія былі задзейнічаныя ў планаванні і забеспячэнні працэсу навучання.

Дастаткова функцыянальнай і ёмістай па інфармацыйных рэсурсах з'яўляецца задача «Навучальныя планы», распрацаваная ГПЗ ВЦ па пастаноўцы вучэбна-метадычнага аддзела. Створана АРМ метадыста вучэбна-метадычнага аддзела па фарміраванні электроннай базы вучэбных планаў усіх спецыяльнасцяў і спецыялізацый у стандартным фармаце. Праграма вынесена на цэнтральны сервер для прадастаўлення шырокага аспекту звестак карыстальнікам (дэканатам, кафедрам, бібліятэцы і інш.). А гэта – графік навучальнага працэсу, рабочыя навучальныя планы спецыяльнасцяў і акадэмічных груп, спісы кафедраў і замацаваных за імі дысцыплін у фармаце іх вывучэння, размеркаванне аўдытарнага фонду, аб'ёмы дысцыплін па семестрах і курсах, выбар дысцыплін чытаных упершыню, аб'яднанне патокаў чытання дысцыплін. Аўтаматызаваны працэс планавання і выканання вучэбнай нагрузкі, улік і пошук аўдыторый, планаванне штата УВП.

Супрацоўнікі вучэбна-метадычнага аддзела рэгулярна павышаюць кваліфікацыю ДУА «РІКВ», удзельнічаюць у семінарах і нарадах па вучэбна-метадычнай рабоце.

foto07
foto3
foto3

У кабінеце інжынернай геалогіі прадстаўлена калекцыя мінералаў, якая з'яўляецца адной з самых поўных у Рэспубліцы Беларусь.

foto4
foto05

Навукоўцы і выкладчыкі кафедры на працягу многіх гадоў праводзяць заняткі ў Інстытуце павышэння кваліфікацыі і перападрыхтоўкі кіраўнікоў і спецыялістаў транспартнага комплексу Рэспублікі Беларусь, кансультуюць будаўнічыя арганізацыі пры вырашэнні вытворчых задач.

Важным напрамкам у навучальным працэсе кафедры з'яўляецца актыўнае ўцягванне студэнтаў у навукова-даследчую працу.

Асноўнымі напрамкамі навукова-даследчай дзейнасці кафедры «Будаўнічыя тэхналогіі і канструкцыі» па напрамку «Будаўнічыя канструкцыі» з'яўляюцца:

  • Даследаванне надзейнасці і даўгавечнасці канструкцый будынкаў і збудаванняў, уключаючы:

    • даследаванне ўласцівасцяў кампазітнай арматуры;
    • даследаванне ўласцівасцяў анізатропных грунтоў - намыўных, штучна ўшчыльненых, армаваных сінтэтычнымі матэрыяламі;
    • ўдасканаленне канструкцыі пліты безбаластнага маставога палатна і вузла іх спалучэння з галоўнымі падоўжнымі бэлькамі на чыгуначных мастах Беларускай чыгункі;
    • распрацоўка прагрэсіўных канструкцый (зборна-маналітных пліт перакрыцця і каробчатых падмуркаў) для эфектыўнага выкарыстання пры будаўніцтве ККД;
  • Мадэляванне хларыднай агрэсіі на высакаякасны бетон для забеспячэння разліковага тэрміну эксплуатацыі.

Кафедра з'яўляецца адным з распрацоўшчыкаў СНБ-5.01.01-99 «Падставы падмуркаў будынкаў і збудаванняў» і дапамогі да яго «Праектаванне і прылада падмуркаў машын з дынамічнымі нагрузкамі», а таксама дапамогі «Ацэнка ступені зносу будынкаў і збудаванняў» да СНБ «Будынкі і збудавання. Патрабаванні да тэхнічнага стану і абслугоўванню канструкцый і інжынерных сістэм, ацэнка іх прыдатнасці да эксплуатацыі».

Па заданні Службы пуцi распрацаваныя: стандарт «Тэхналагічныя правілы па рамонце каменных, бетонных і жалезабетонных канструкцый чыгуначных мастоў і труб на Беларускай чыгунцы»; стандарт «Маставое палатно на чыгуначных мастах. Прылада і канструкцыі»; стандарт «Безбаластнае маставое палатно на чыгуначных плітах металічных пралётных пабудоў чыгуначных мастоў. Парадак прымянення і эксплуатацыі», стандарт «Кантрольна-габарытныя прылады. Канструкцыі і правілы эксплуатацыі».

Пры даследаванні надзейнасці і даўгавечнасці канструкцый будынкаў і збудаванняў праведзена абследаванне стану будаўнічых канструкцый будынкаў і збудаванняў вялікай колькасці розных аб'ектаў народнай гаспадаркі.

Да выканання абследаванняў далучаюцца студэнты старэйшых курсаў. Спалучаючы навуковую і практычную працу, студэнты бесперапынна папаўняюць свае веды па такіх дысцыплінах як: жалезабетонныя, каменныя, металічныя канструкцыі; канструкцыі з дрэва і пластмас; механіка грунтоў, падставы і падмуркі. Усё гэта дазваляе зблізіць навучальны працэс з запытамі вытворчасці і палепшыць якасць падрыхтоўкі будучых інжынераў.

У рамках дзяржаўнай праграмы ДПАФД "Паверхня 1.54" выканана даследчая праца "Выкарыстанне фізіка-хімічных метадаў вызначэння дэструкцыі напоўненых сілікатных матэрыялаў, якія працуюць у спецыфічных агрэсіўных асяроддзях, для ацэнкі стану канструкцый і распрацоўка метадаў, накіраваных на павелічэнне іх даўгавечнасці". Атрыманыя вынікі выкарыстоўваюцца пры правядзенні абследавання стану жалезабетонных канструкцый будынкаў і збудаванняў, якія знаходзяцца ў вільготных або агрэсіўных асяроддзях: жывёлагадоўчыя будынкi (кароўнікі, свінарнікі, птушнікі), жалезабетонныя транспартныя збудаванні, падземныя і падводныя збудаванні (калектары, прычалы, апоры мастоў). Гарадскім і дарожным службам г. Гомеля дадзены рэкамендацыі па змесце мастоў і пуцеправодаў з жалезабетонных канструкцый для прадухілення развіцця лакальнай карозіі арматуры.

Выкладчыкі кафедры актыўна ўдзельнічаюць у падрыхтоўцы студэнтаў да штогадовага міжнароднага конкурсу па спецыяльнасці 1 70 02 01 «Прамысловае і грамадзянскае будаўніцтва» у Брэсцкім дзяржаўным універсітэце. Па выніках конкурсу, як у камандным, так і ў індывідуальным заліку, прадстаўнікі нашага універсітэта неаднаразова займалі кожнае з ганаровых месцаў у першай тройцы прызёраў.

Пры кафедры дзейнічае магістратура па спецыяльнасці 1-70 80 01 «Будаўніцтва». Вынікі дысертацыйных работ выкарыстоўваюцца ў курсавых і дыпломных праектах, ўкараняюцца ў навучальны працэс і на вытворчасць (ААТ «Гомельскі завод ліцця і нармалей», ДКПУП «Экапластсервiс», ААТ «Гомельжалезабетон» і інш.).

У цяперашні час навукова-даследчай дзейнасцю па кірунку «Будаўнічыя тэхналогіі» са студэнтамі займаюцца к.т.н., дацэнт Панцюхаў А.Е., д.т.н, прафесар Шапавалаў В.М. (па сумяшчальніцтве), к.т.н., дацэнт Яшына Т.В., к.т.н., дацэнт Захаранка З.М.

Лабараторная база кафедры дазваляе весці не толькі навучальныя заняткі, але і навуковыя даследаванні на высокім узроўні.

Асноўныя навуковыя тэмы кафедры, якія выконваюцца па лініі Міністэрства адукацыі, ўключаюць распрацоўку і даследаванне эфектыўных тэхналогій і арганізацыю будаўніцтва (навуковы кіраўнік к.т.н. Панцюхаў А.Е.):

  • Распрацоўка эфектыўных тэхналогій вытворчасці цеплатрывалых бетонаў.
  • Даследаванне рэсурса- i энергазберагальных тэхналогій з прымяненнем альтэрнатыўных крыніц энергіі ў транспартным будаўніцтве.
  • Мадэляванне стратэгіі узаемаадносін паміж пастаўшчыком і спажыўцамі ў працэсе збыту гатовай прадукцыі.
  • Даследаванне прымянення і дазавання пластыфікуючых дабавак у бетонныя сумесі з улікам мінералагічнага і рэчыўнага складу цэменту.
  • Даследаванне эфектыўнасці сістэмы менеджменту якасці і распрацоўка методыкі яе ацэнкі.

У 2003 годзе на ААТ «Гомельжалезабетон» быў арганізаваны філіял кафедры «Будаўнічая вытворчасць». Кіраўнік філіяла - дырэктар ААТ «Гомельжалезабетон» Старастаў Аляксандр Пятровіч - з'яўляецца старшынёй дзяржаўнай экзаменацыйнай камісіі па абароне дыпломных праектаў спецыяльнасці 1-70 01 01 «Вытворчасць будаўнічых вырабаў і канструкцый».

Вядучыя спецыялісты прадпрыемства (галоўны тэхнолаг ААТ «Гомельжалезабетон» Саннікаў А.М. і нам. начальніка ІЛ ААТ «Гомельжалезабетон» Саннікава Т.А.) прымаюць удзел у навучальным працэсе па наступных відах вучэбнай дзейнасці (для студэнтаў спецыяльнасці 1-70 01 01 «Вытворчасць будаўнічых вырабаў і канструкцый»):

  • праводзяць заняткі па дысцыплінах «Механічнае абсталяванне» (лекцыі, лабараторныя работы, практычныя заняткі па курсавому праектаванню), «Бартаснашчэнне і апалубачныя работы» (лекцыі, практычныя заняткі);
  • ажыццяўляюць кіраўніцтва дыпломным праектаваннем ў якасці асноўных кіраўнікоў;
  • кіруюць вытворчай практыкай студэнтаў 3 і 4 курсаў факультэта «Прамысловае і грамадзянскае будаўніцтва».

Навукова-даследчая работа з таленавітай моладдзю праводзіцца ў гуртках па розных напрамках к.т.н, дацэнтамі Панцюхавым А.Е., Яшынай Т.В., Захаранка З.М., прафесарам Няверавым А.С.

Навукова-даследчыя работы, выкананыя студэнтамі пад кіраўніцтвам Панцюхава А.Е., Яшынай Т.В., Захаранка З.М., Асмалоўскай М.Р., неаднаразова ўдзельнічалі ў Рэспубліканскім конкурсе студэнцкіх навуковых работ і ўзнагароджваліся Дыпломамі II і III ступені; вынікі гэтых работ выкарыстоўваюцца ў курсавых і дыпломных праектах, ўкараняюцца ў навучальны працэс і вытворчасць.

Кафедра кіруе вытворчай практыкай студэнтаў. Практыка праходзіць у будаўнічых трэстах №№ 14, 27, у ААТ «Гомельпрамбуд», ААТ «Гомельскі ДБК», ААТ «Гомельрамстрой», ААТ «Гомельжалезабетон», ААТ «Гомельтэхмантаж», ААТ «Гомельскі цэнтр будаўніцтва і рамонту» і ў будаўнічых, рамонтных і праектных падраздзяленнях іншых арганізацый, а таксама на кафедрах, у навукова-даследчых лабараторыях і ў вучэбна-палявым цэнтры БелДУТ.

Штогод студэнты спецыяльнасці 1-70 01 01 «Вытворчасць будаўнічых вырабаў і канструкцый» праходзяць пераддыпломную практыку і выконваюць дыпломныя праекты па рэальнай тэматыцы прадпрыемства з наступным укараненнем у вытворчасць (сярэдняя колькасць у год - 10). Абарона праходзіць у БелДУТ.

Вядучыя спецыялісты прадпрыемстваў удзельнічаюць у распрацоўцы навучальных праграм па дысцыплінах «Механічны абсталяванне», «Бартаснашчэнне і апалубачныя працы», «Тэхналогія завадской вытворчасці жалезабетонных вырабаў, маналітнага і каляаб’ектнага бетанавання».

Штогод праводзяцца вытворчыя экскурсіі з мэтай вывучэння сучасных вытворчых тэхналагічных працэсаў са студэнтамі і выкладчыкамі па кірунку «Будаўнічыя тэхналогіі».

На базе ААТ «Гомельжалезабетон» выконваюцца студэнцкія работы навукова-даследчага характару, вынікі якіх дакладваюцца і абмяркоўваюцца на студэнцкіх навукова-тэхнічных канферэнцыях.

Кожны год з ліку студэнтаў 3-га і 4-га курсаў фармiруецца будаўнічы атрад для праходжання практыкі на будаўніцтве АЭС у г. Астравец Гродзенскай вобласці. Для студэнтаў праца на АЭС - гэта вялікі вопыт, які дазволіць ім у далейшым стаць першакласнымі спецыялістамі, пазнаёміцца з прагрэсіўнымі тэхналогіямі, сучаснымі сродкамі механізацыі, набыць практычныя навыкі працы ў складзе будаўнічых брыгад.

Студэнтам даверылі выконваць арматурныя і спадарожныя будаўнічыя работы. Хлопцы ўнеслі вялікі ўклад у залажэнне падмурка пад турбінную зала на другім энергаблоку будучай АЭС.

foto07
foto3

foto09

Кафедра «Будаўнічыя тэхналогіі і канструкцыі» займаецца агульным і дэталёвым абследаваннем тэхнічнага стану будаўнічых канструкцый будынкаў і збудаванняў па дагаворах падраду. У мэтах павышэння якасці падрыхтоўкі будучых інжынераў, іх лепшай адаптацыі да ўмоў практычнай працы для выканання работ па дыягностыцы і ацэнцы тэхнічнага стану канструкцый будынкаў і збудаванняў прыцягваюцца студэнты 4-5 курсаў з ліку таленавітай моладзі кафедры.

Кажучы пра дасягненні кафедры, варта адзначыць што дыпломныя работы студэнтаў неаднаразова займалі вышэйшыя месцы сярод праектаў арганізацыйна-тэхналагічнага напрамку на Міжнародным конкурсе дыпломных праектаў, які праходзіць у рамках Міжнароднага конкурсу па спецыяльнасці «Прамысловае і грамадзянскае будаўніцтва».